اسفند ۲۹, ۱۴۰۲

کباب یک غذای سنتی است و باید به روش سنتی تهیه شود

کباب یک غذای سنتی است و باید به روش سنتی تهیه شود

منصور رفیعی متولد سال ۱۳۳۳ در شهر زیبای نطنز است. در طول زندگی دو شغل متضاد که هیچ تناسخ و تناسبی باهم نداشتند، انتخاب و تجربه نموده؛ اما علی رغم این شرایط از آنجا که خود نیز متفاوت بوده از عهده هر دو شغل بخوبی برآمده است.

در بحبوحه انقلاب به اقتضای شرایط، شغل ساختمانی که اولین انتخابش بود را رها می کند و با توجه به اینکه در محلی که مشغول است هیچ کبابی فعالیت نداشته تصمیم می گیرد در صنف کبابی انتخاب دومش را بیازماید و اینگونه می شود که وارد این صنف شده و در آن ماندگار می شود.

متن زیر حاصل گفتگو مجله با آقای منصور رفیعی می باشد تا ضمن آشنایی با نحوه کار او از دیدگاه ها و اندوخته ارزشمند این فرد صنفی با تجربه، بهره ایی برای مخاطبان و بویژه جوانان فراهم گردد.

 

جناب آقای رفیعی به عنوان اولین سوال بفرمایید چگونه شد پس از انتخاب این شغل به عنوان دومین گزینه کاری خود، در آن ماندگار شدید؟

بعد از اینکه وارد این حرفه شدم و پس از آشنایی با خم و چم آن احساس کردم می توانم  آن را به نحوء احسن انجام دهم؛ لذا بتدریج نسبت به انجام و ادامه آن علاقه مند شدم و همین علاقه باعث شد طی چند سال، کارم را توسعه داده، موفق شوم مغازه ای را در خیابان ولی عصر به متراژ ۱۰۰ متر فراهم نمایم و مشتریهای خوبی برای خودم داشته باشم.

مهمترین عامل موفقیت خود را چه در آیتمی می دانید؟

به نظرم مهمترین دلیل و عامل در کسب نتیجه مطلوب برای هر فرد صنفی، کیفیت و درست انجام دادن کار است و یکی از عوامل دستیابی به کیفیت مورد نظر، داشتن پرسنل خوب می باشد. بدون شک از آیتم های مهم در تهیه یک غذای خوب و سالم، داشتن پرسنل خوب و دلسوز می باشد و وجود چنین پرسنلی زمانی حاصل خواهد شد که یک کارفرما انگیزه لازم را به واسطه ایجاد پشتوانه محکم برای آنها فراهم نماید.

به نظر جنابعالی یک کارفرما چگونه می تواند این پشتوانه و انگیزه را ایجاد کند؟

هر فردی در کار و زندگی خود نیاز به احساس امنیت و تامین آرامش فکری و جسمی دارد و یکی از عوامل فراهم کننده آرامش، بیمه می باشد. وقتی یک کارگر به لحاظ شغلی در امینت باشد مسلما با عرق و انگیزه بیشتری کار کرده و همین باعث می شود سهم بسزایی به عنوان مثال در صنف خود ما در کیفیت تهیه و آماده کردن کباب داشته باشد.

می گویند در هر شغلی، مشتری مداری حرف اول را می زند نظر جنابعالی در این خصوص چیست؟

کاملا به این امر معتقد می باشم و بر این باورم که ویژگی یک کاسب خوب در همین نکته نهفته است، لذا در تمامی طول زندگی کاری خود سعی کرده ام با مردم و مشتری ها روابط اجتماعی محترمانه ای داشته باشم و حق و حقوق آنها را که همان رعایت بهداشت، کیفیت بالای کباب و ارایه آن با قیمت مناسب می باشد را در نظر گرفته و رعایت نماییم.

امروزه ابزار و روش های پخت کباب تغییر یافته و متفاوت از گذشته شده و شیوه های نوینی وارد این عرصه شده است، نظر شما به عنوان کسی که از دیرباز در این صنف بوده چیست؟

کباب یک غذای سنتی است که باید به روشهای سنتی نیز فراهم آید. یک کباب خوب و لذیذ جز بر روی منقلی پر از ذغال سرخ شده از طریق دیگری نمی تواند پخته شود لذا اگر بخواهیم برای پخت کباب از ابزار و روشهای نوین استفاده کینم دیگر اجازه نداریم آن را یک غذای سنتی بنامیم. کبابی که روی گاز قرار بگیرد با کوره آجرپزی فرقی ندارد.

با توجه به شرایط کنونی جوامع و نقش بسزایی که جامعه شناسان نسبت به حضور زنان در رشد و توسعه جامعه لحاظ می کنند، شما چه دیدگاهی در ارتباط با فعالیت بانوان در این صنف دارید؟

مسلما در این صنف نیز به مانند بسیاری از عرصه های دیگر، فعالیت و حضور زنان می تواند مفید باشد؛ چرا که اساسا آشپزی هنر بالقوه خانم ها می باشد و از سوی دیگر رعایت اصول بهداشت از طرف آنها بهتر انجام می گیرد.

اعمال قیمت مصوب و یکسان در کبابی های سطح شهر را چگونه ارزیابی می کنید؟

از آنجا که وضعیت اقتصادی و معیشتی در شمال و جنوب شهر متفاوت می باشد بنابراین قیمت کباب نیز باید تفاوت داشته باشد البته فاکتور کیفیت از این قاعده مستثنی بوده و تمامی افراد صنفی در هر نقطه ای از شهر موظف به رعایت یکسان و دقیق آن می باشند.

به عنوان سخن پایانی چه نقطه نظراتی در ارتباط با مدیریت اتحادیه دارید.

فعالیت و اقدامات مدیریت اتحادیه از جمله اطلاع رسانی موضوعات مرتبط به اعضای صنف از طریق sms box – جلوگیری از تداخل صنفی بویژه در ماه مبارک رمضان و دیگر موارد بسیار مفید بوده و بنده مدیریت جناب آقای محمدی را می پسندم و برای ایشان و اعضای هیئت مدیره اتحادیه موفقیت روزافزون آرزو می نمایم.