اردیبهشت ۰۱, ۱۴۰۳

تشدید کنترل، نظارت و برخورد اتحادیه کباب، حلیم، آشپزخانه و غذای سنتی تهران و حومه بر اماکن پخت و عرضه آش و حلیم در ماه مبارک رمضان

حسین محمدی ریاست اتحادیه کباب، حلیم، آشپزخانه و غذای سنتی تهران و حومه

از گذشته دور تاکنون همراه با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، پخت و مصرف برخی اقلام غذایی افزایش زیادی دارد. از جمله اغذیه ها پر مصرف در ماه مبارك رمضان در مناطق مختلف کشور به خصوص تهران «آش رشته»،«آش سعله قلم کار»، «شعله زرد» و «حليم» است. در سالیان اخیر اگرچه هنوز در برخی شهرها و روستاها، عمده خانواده ها خوراکیها و آشامیدنی ها مورد مصرف در ماههای مبارک رمضان را در منزل تهیه و بین همسایگان و اقوام توزیع می نمایند، اما در شهرهای بزرگ تهيه و پخت اين اقلام در خانه ها كاهش و در مقابل تقاضا براي خريد این گونه غذاها از واحدهاي صنفي افزايش زيادي یافته است.

در این بین افزايش تقاضاي عموم مردم براي تهيه اين خوراکیها، موجب شده در کنار واحدهای صنفی مجاز، برخی افراد فرصت طلب و سودجو بصورت غیرمجاز در محلهای غیربهداشتی با استفاده از مواد اولیه ناسالم و نامرغوب، اقدام به توليد و عرضه اين محصولات بنمایند. در حالي‌كه براساس قوانين و مقررات مربوطه به خصوص قانون نظام صنفی، در تهران تنها واحدهاي صنفي زيرمجموعه اتحاديه صنف کباب،حلیم، آشپزخانه و غذای سنتی تهران و حومه در طول سال و به‌خصوص ماه مبارك رمضان، مجاز به پخت و عرضه این گونه محصولات می باشد. البته واحدهای صنفی زیر مجموعه اتحادیه نیز باتوجه به رعايت همه استانداردهاي لازم وتحت نظارت سازمان‌ها و تشكل‌هاي صنفي مربوطه، مجاز به پخت و عرضه اين خوراکیهای سنتی و مذهبی در تهران می باشند. در اين ارتباط لازم بذکر است اتحادیه کباب،حلیم، آشپزخانه و غذای سنتی تهران و حومه با تمام توان و امکانات بدنبال گسترش رعايت اصول بهداشتي، استفاده از مواد اوليه سالم، به‌كارگيري نيروي كار آموزش ديده و كنترل سلامت نيروي كار، استفاده از ابزار و امكانات استاندارد، بهداشتي و سالم و در نهایت پخت، بسته‌بندي و عرضه کلیه محصولات مورد عرضه از جمله انواع حلیم و آش از یک سو و رعايت دائمي بهداشت در محل پخت و عرضه و همچنين توجه به قوانين و مقررات قيمت‌گذاري با کمک سایر نهادها و سازمانهای ذیربط می باشد. متاسفانه اقبال عمومي مردم براي خريد و مصرف آش و حليم در ماه مبارك رمضان، موجب شده برخی افرادی از حسن نیت سازمانهای متولی نظارت سوءاستفاده نموده و اقدام به تولید و عرضه «آش» و «حلیم» غیر بهداشتی و ناسالم نمایند. همان گونه که اذعان گردید اين افراد با تهیه مواد اوليه كم كيفيت و حتي آلوده و فاسد و استفاده از ابزار و امكانات غيربهداشتي در محل‌هاي آلوده با كمترين توجه به اصول بهداشتي و سلامت مردم، اقدام به تهيه آش و حلیم در واحد صنفي (عموما بدون پروانه كسب) و يا حتی در محل‌هاي ديگرهمچون خرابهای اطراف شهر بصورت کاملا غیر بهداشتی و آن را مستقیم و غیر مستقیم، همچون عرضه از طریق ارائه آگهی در جراید عمومی یا بصورتهای دیگربا قیمت نازلی در اختیار بنگاههای دیگر همچون ساندویج فروشی، بستنی و آبمیوه و حتی دیده شده آهن فروشی قرارداده و در نهایت، محصولات غیربهداشتی و ناسالم با قيمت‌ بسیار گرانی به مصرف کنندگان نهایی عرضه شده است.

پيگيري مبارزه با این پدیده غیربهداشتی و زیان آور در اولویت برنامه های «اتحاديه کباب، حلیم، آشپزخانه و غذای سنتی تهران و حومه» در چندسال گذشته بوده است. براین اساس این اتحادیه تلاش زیادی برای جلوگیری از تداوم فعاليت بنگاههای غیرمجازدارد. البته ضرر و زيان این بنگاه تنها به خریداران محدود نمی شود بلکه اصناف زيرمجموعه اتحاديهکباب، حلیم، آشپزخانه و غذای سنتی تهران و حومه كه با رعايت همه استانداردها، حليم و آش با كيفيت مطلوب اما با قيمت بالاتر از فعالان غيربهداشتي تهيه مي‌نمايند، نیز از تداوم فعالیت این بنگاهها زیان دیده اند. در نتیجه در سال‌هاي اخير این اتحادیه با تمام توان از طريق مذاكره با مسئولين ذیربط با بازرگانی و بهداشت و درمان، و شورای عالی اصناف، مجمع امور اصناف توزیعی و خدماتی از يك طرف و گسترش نظارت و بازرسي بر اماكن توليد و عرضه اين گونه خوراکیها (مجاز و غیرمجاز)، از فعاليت مجرمانه كه با سلامت مردم سر و كار دارد، جلوگيري نموده است.

قابل ذکر است گستردگی و بزرگی تهران و مناطق اطراف آن ازیک سو و محدوديت های مختلف مرتبط با امكانات و نیروی انسانی بازرس در اتحاديه و سایر سازمانهای نظارتی از سوی دیگرموجب شده كه كماكان برخي افراد متخلف اقدام به تولید و عرضه آش و حلیم غیر بهداشتی به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان بنمایند. براين اساس در سال جاری اين اتحاديه با همكاري همه اعضا و همچنين عموم مردم از یک طرف برنامه های گسترده ای برای پخت و عرضه «حليم» و «آش» كاملاً بهداشتي و سالم كه با رعايت همه اصول مرتبط با حقوق مصرف‌كنندگان و به قيمت مناسب به مردم عرضه خواهد شد، در دستور کار دارد و از سوي ديگر بشدت و با توان بیشتر از سالیان گذشته از فعاليت مجرمانه افراد متخلف در توليد و عرضه اين اقلام جلوگيري خواهد نمود. در نتيجه در ماههای اخیر با مکاتبه و مذاکره با همه مسئولين و سازمان‌هاي ذي‌ربط در نظارت، کنترل و بازرسی، فضا را برای انجام اقدامات فوق آماده نموده است. البته همواره مهم‌ترين یار و همراه این اتحاديه دردستیابی به اهداف متعالي فوق، مردم عزیز و گرامی مي‌باشند كه با نخريدن محصولات بي‌كيفيت و غيربهداشتي در اماكن غيرمجاز و تهيه اقلام غذايي موردنيازشان ازجمله آش و حليم از اصناف داراي پروانه كسب معتبر و تحت نظارت اتحادیه، زمینه شکل گیری بازاری استاندارد و سالم را فراهم می نمایند. در این بین ارائه اطلاعات متخلفین همچون آدرس مراكز غيرمجاز تولید وعرضه آش و حلیم غیربهداشتی به بازرسان اتحاديه، شوراي اصناف و سازمان حمايت نیزكمك فراواني به تنظيم بازار آش و حليم در همه سال به‌خصوص ايام ماه مبارك رمضان می نماید.