اسفند ۲۹, ۱۴۰۲

آشنایی با گوشت‌های سفید

آشنایی با گوشت‌های سفید

مرغ

قیمت پایین گوشت مرغ نسبت به گوشت‌های دیگر و تنوع زیاد غذاهایی که با مرغ آماده می‌شوند؛ همچنین کم‌بودن کلسترول مرغ نسبت به دیگر گوشت‌ها سبب افزایش روزافزون مصرف این گوشت شده است. باید دقت داشت که ماکیان و مرغ‌های تازه، سریع فاسد می‌شوند و بهتر است به سرعت تمیز، شسته، بسته‌بندی و سپس منجمد یا داخل یخ نگهداری شوند. مرغ در شرایط عادی باید در عرض ۲۴ ساعت استفاده شود و هیچ‌گاه بیش از ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری نشود.

برای نگهداری، مرغ را پاک کنید و داخل شکم آن را خالی کنید. سپس آن را بشویید و خشک کنید و آن را در ظرف درب‌دار داخل یخچال قرار دهید. در صورت نیاز به نگهداری طولانی مدت، آن را داخل فریزر قرار دهید تا منجمد شود. هنگام استفاده از مرغ منجمد، برای باز شدن یخ آن، بهتر است آن را از بسته‌بندی اصلی جدا کرده در ظرف درب‌دار داخل یخچال قرار دهید تا به تدریج یخ مرغ آب شود. اگر زمان کافی برای این کار ندارید، می‌توانید مرغ را با همان بسته‌بندی زیر شیر آب سرد قرار دهید.دقت داشته باشید که مرغ آب شده را دوباره منجمد نکنید.

IMG14535420

ماهی

گوشت ماهی دارای پروتئین مرغوب با قابلیت هضم آسان و ضریب هضم ۹۶ درصد است. گوشت ماهی، ارزش غذایی فراوانی دارد و مصرف آن نقش مهمی در سلامت انسان دارد. کسانی که بیشتر ماهی مصرف می‌کنند، به خاطر چربی امگا ۳ موجود در ماهی، کمتر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند.

مواد معدنی موجود در گوشت ماهی نظیر فسفر، کلسیم، آهن، منیزیم و ید، همگی اثر مهمی در سلامتی انسان دارند. خوردن ماهی، حداقل دو وعده غذایی در هفته، سبب طول عمر می‌شود و خطر مرگ ناگهانی را کاهش می‌دهد. مصرف گوشت ماهی موجب جلوگیری و درمان بیماری‌هایی مانند افسردگی، فشارخون، چربی خون، پوکی استخوان، روماتیسم، ذات‌الریه، سردردهای میگرنی، بیماری‌های کلیوی و آسم و … می‌شود. روغن ماهی از ریزش مو جلوگیری می‌کند. خوردن ماهی، حداقل دو وعده غذایی در هفته، سبب افزایش طول عمر می‌شود.

مشخصات ماهی سالم

هر ساعت که از زمان صید ماهی می‌گذرد، ماهی بیشتر در معرض خرابی و فاسد شدن قرار می‌گیرد. ماهی تازه صیدشده از دریا یا رودخانه، بو و طعم ملایم و لذیذی دارد و پس از پوست کندن و فیله شدن اگر با مقداری نمک در تابه با کمی روغن سرخ شود، لذیذ خواهد بود.

آشنایی با ماهی‌های معروف ایران

رایج‌ترین و خوش طعم‌ترین ماهی‌های جنوب ایران عبارت‌اند از: ماهی حلوای سفید و سیاه، ماهی راشگو که به ماهی سفید جنوب معروف است، شیرماهی، شوریده، هامور، سنگسر، سرخو و قباد.

ماهی تن از انواع ماهی جنوب است که پرگوشت و بدون تیغ‌های ریز است. گوشتی بسیار خوش طعم دارد و رنگ آن قرمز تیره است. بیشتر حجم صید این ماهی در جنوب به صورت کنسرو در می‌آید.

معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین ماهی‌های شمال ایران عبارت‌اند از: ماهی سفید، سوف، آزاد، قزل‌آلا، ازون برون، اردک ماهی، کپور، کفال و کولی.

نشانه‌های ماهی منجمد سالم

بدن ماهی پس از یخ‌زدگی، هنوز درخشان و شفاف است. گوشت ماهی پس از یخ‌زدگی، هنوز محکم و سفت است. هنگام خالی‌کردن شکم ماهی سالم، بوی بد از آن بلند نمی‌شود. گوشت ماهی سالم به هنگام سرخ شدن یا پختن، از هم وا نمی‌رود و خشکیده نیست.

72222063857373986708
mahi

نظر بدهید